باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان به معنای گردهمایی گروهی از افراد در کنار یکدیگر می باشد که منجر به ثبت اطلاعات آنها در یک پایگاه داده می گردد. معمولا این باشگاه ها جهت تامین نیازهای مشتریان ایجاد می گردد و از طریق آنها می توان ارتباط با مشتریان را به صورت صحیح مدیریت نمود. اولین اقدام پس از تشکیل باشگاه مشتریان، پیش بردن اهداف برنامه وفاداری خواهد بود. البته می توان باشگاهی را ایجاد نمود که فاقد برنامه وفاداری باشد و یا برنامه وفاداری داشت اما باشگاه ایجاد نکرد. لازم به ذکر است که هر دو مقوله امکان پذیر می باشند اما نمی توانند کمک شایانی به توسعه کسب و کار نمایند و موفقیت آنها در کنار یکدیگر بیشتر است.
اهداف باشگاه مشتریان
اهداف باشگاه مشتریان و نحوه دستیابی به آنها برای اغلب کسب و کارها مشابه یکدیگر می باشد. به عنوان مثال شاید مهمترین هدف باشگاه مشتریان ایجاد یک ارتباط موثر با مشتری، تامین نیازهای آنها و همچنین ایجاد منافع بیشتر برای هر دو طرف باشد. از دیگر اهداف باشگاه مشتریان می توان به تکرار خرید مشتری به همراه رضایت او از مجموعه اشاره نمود. معمولا رضایت مشتریان به عملکرد مجموعه بستگی دارد، لذا نرم افزار باشگاه مشتریان می تواند با شناخت بهتر مشتریان خود خدمات بهتری را به آنها ارائه نماید. با این کار علاوه بر جلب رضایت بیشتر آنان، فروش بیشتری خواهد داشت و در نتیجه سود بیشتری برای وی حاصل می شود. در ادامه مهمترین اهداف باشگاه مشتریان را برشمردهایم.
مهمترین اهداف باشگاه مشتریان
- حفظ مشتریان فعلی و وفادارسازی آنان
- افزایش ارتباط موثر با مشتریان و اعضای باشگاه
- ایجاد پایگاه اطلاعاتی قوی
- جذب مشتریان جدید و حفظ و وفادارسازی آنها
- کاهش هزینههای مربوط به تبلیغات و بازاریابی
- اطلاع رسانیهای بههنگام به مشتریان از طریق باشگاه
- فرهنگسازی و آموزشهای مربوطه به اعضا
- از بین بردن واسطهها جهت برقراری ارتباط با مشتری
- شناسایی مشتریان فعال و پویا
- پیشنهاد طرح های تشویقی
- ارسال پیامک های متنی برای اعضا به مناسبتهای مختلف مثل تولد و اعیاد
- شناسایی نیازها و درخواستهای مشتریان
- سنجش و ارزیابی میزان رضایت مشتریان
- معرفی برند به سایر دوستان همکاران توسط مشتری
- بدست آوردن آمارهای مفید مدیریتی
- ذخیره سازی اطلاعات و ایجاد یک بانک اطلاعاتی طبقه بندی شده از مشتریان و همکاران و نمایندگان شرکت
- معرفی محصولات و خدمات برتر و جدید مجموعه
- اطلاع رسانی از تخفیفهای مناسبتی
- برگزاری مسابقات و قرعه کشی و اعطای جوایز به مشتریان
- کاهش دوباره کاری و هزینههای جانبی